Zoeken

Muzische dag : 100 jaar Emile Claus.

SBS Vijve in de ban van Emile Claus.

100 jaar na sterfdatum wordt Emile Claus terug levend op SBS Vijve.
Het schilderij “hanengevecht” is verdwenen.  De zoektocht is ingezet. 
De 200 leerlingen van SBS Vijve slaan de handen in elkaar en gaan op zoek naar het schilderij.

Doorheen 4 muzische klasdoorbrekende activiteiten maken de kinderen van de school kennis met het leven en het werk van Emile Claus.

Tijdens een workshop waarin beeld, drama, beweging en media centraal staan gaan de kinderen aan de slag met de schilderijen van deze grootmeester.

Samen creëren, reproduceren en aan de slag gaan met een bestaand schilderij om een nieuwe compositie samen te stellen staan in de focus bij Beeld.
Binnen drama wordt er werk gemaakt van een tableau vivant en een hoorspel waarin de schilderijen tot leven komen.
In de leerlijn beweging gaan de kinderen aan de slag met de “handelingen” die ze op de schilderijen zien.  Met die handelingen wordt een handelingendans in elkaar gestoken.  Het resultaat is dan ook enorm mooi.
Ook media ontbreekt niet op onze muzische dag.  Aan de hand van een ipad slagen de kinderen van de eerste graad erin om een bewegend schilderij te maken waarin we de Leie (inspiratiebron van Claus) een centrale plaats geven.  De 2de graad gaat aan de slag met natuurfoto’s terwijl de derde graad een hoorspel maakt rond de verschillende werken.

Een heel boeiende dag.

De kinderen gingen zeer creatief aan de slag en slaagden erin om in elke workshop verrassend uit de hoek te komen.

Als Vijfse school vonden wij het dan ook op zijn plaats om de herdenking aan 100 jaar Emile Claus op onze school te beleven.
De kinderen waren zeer enthousiast en konden na een dag “muzisch bezig zijn” zeker heel wat vertellen over deze Vijfse kunstenaar.
SBS Vijve start dan ook op deze manier graag het “Emile Clausjaar”. 
Samen met de kinderen kijken we nu al uit naar de evenementen deze zomer waarin nog meer aandacht zal gegeven worden aan deze Vijfse schilder.

De foto's vind je hier.